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ELMS, Charles Milesi è il più veloce nella prima sessione di prove libere
Charles Milesi, con il 65 stampato sulla sua Oreca del Panis Racing, ha registrato il miglior tempo nella prima sessione di prove libere. Con il crono, che si è fermato a 1:34:687, ha preceduto di 0.333s il resto delle altre 43 vetture.
La sessione, dalla durata di 90 minuti, è stata interrotta da una bandiera rossa quando la n.19 del Team Virage Oreca, guidata da Tristan Vautier, è uscita di pista al T4, colpendo il muro di pneumatici. Il pilota ne è uscito illeso, ma la barriera è stata danneggiata e ha dovuto essere riparata prima che la sessione potesse riprendere. Secondo e terzo tempo rispettivamente per Reshad de Gerus, Oreca di IDEC Sport, e Paul Di Resta, United Autosports.
Tripletta Ferrari invece nella categoria LMGT3, con la numero 57 Kessel Racing 296 di Daniel Serra che ha ottenuto il miglior tempo, davanti alla numero 50 Formula Racing Ferrari di Nicklas Nielsen e alla numero 51 AF Corse Ferrari di Nico Varrone.
Appuntamento a domani mattina alle 09:40, quando i motori si accenderanno nuovamente per la seconda sessione di prove libere.
ELMS, Arthur Leclerc è pronto ad affrontare le quindici curve del circuito toscano.
Tra le 4 ore di gara, le 4 classi e una griglia con oltre 40 vetture, una menzione speciale va ad Arthur Leclerc, fratello del ferrarista Charles Leclerc, che sicuramente durante l’ELMS, vorrà mettere in mostra tutto il suo talento sul saliscendi di proprietà Ferrari. Queste le sue prime sensazioni, dopo i primi giri di questa mattina.
È bello rivederti qua al Mugello, come trovi la pista?
“La pista è fantastica. Ho fatto i primi giri questa mattina e sono pronto per le qualifiche“.
Quali sono le tue aspettative per la gara?
“Può succedere di tutto in una gara di 4 ore. Spero che vada tutto bene. So di essere veloce“.
Hai fatto un allenamento specifico per questo tipo di gara?
“Sicuramente sarà importante gestire le gomme, ma l’allenamento rimane lo stesso per tutte le piste”.
ELMS, Robert Kubica e la sua voglia matta di correre al Mugello.
L’Autodromo del Mugello ha aperto le porte per l’ELMS, il campionato Endurance in puro spirito Le Mans. E tra i protagonisti di questa fantastica competizione non poteva mancare Robert Kubica, che dopo essere sceso in pista per un primo assaggio del circuito toscano e dopo aver testato le due arrabbiate, ci ha indicato le principali differenze tra una gara endurance e una di Formula1.
Quali sono le tue prime impressioni del circuito?
“E’ sempre una delle piste preferite dai piloti con tutti i suoi saliscendi, i suoi curvoni veloci. Nonostante corra da tanti anni e abbia trascorso molto tempo in Italia, non ho mai avuto tante opportunità di correre qua. È molto divertente e sfidante. Non sarà facile, è una pista tosta, una pista vecchio stampo. Non vedo l’ora che sia domenica”.
Qual e la sensazione sulle Arrabbiate?
“E’ sempre quella di poter andare più forte anche se il limite è sempre vicino e qualsiasi errore lo puoi pagare a caro prezzo”.
Come cambia l’approccio alla gara endurance rispetto a una di Formula1?
“La differenza principale è che in pista nello stesso momento corrono diverse categorie. È quindi difficile avere due giri puliti. La gestione del traffico è una parte del Dna delle gare endurance. Non devi perdere tempo, ma non devi nemmeno prendere troppi rischi”.
Italian Grand Prix 2025: MotoGP at Mugello on 20-22 June 2025
The 2024 MotoGP hasn't finished yet, but it's already looking ahead to 2025. With 21 GPs scheduled, the 2025 MotoGP season promises to be even more exciting.
There are many new features, starting with the changes of team, with Marc Marquez alongside Pecco Bagnaia in the official Ducati team, Jorge Martin and Marco Bezzecchi in Aprilia, Enea Bastianini in KTM or Franco Morbidelli in Team VR46.
With the officialization of the 2025 calendar, the Autodromo Internazionale del Mugello is already looking ahead to the Italian Grand Prix on 20-22 June.
Paolo Poli, Director and CEO of the Autodromo Internazionale del Mugello: “It is a pleasure to announce the 2025 Italian Grand Prix together with Dorna. The weekend of 20-22 June is an even more favorable date for spectators and it will be great to celebrate the arrival of summer together with all the MotoGP fans. After the great success of the last edition, we expect a greater turnout of spectators. Like every year, the party on the track will continue on the hills with a tried and tested format that distinguishes us from all the other racetracks on the calendar. From Thursday, spectators will be able to camp inside for a great celebration of motors. The presence of nearby Florence and the beauty of our land, Mugello, like all of Tuscany, represent a great added value for spectators who will be able to combine sport, art, music and a cuisine that is envied throughout the world”.
An “old style” track, with the layout of the track that has always remained unchanged, the Autodromo Internazionale del Mugello - owned by Ferrari - is a circuit that is at the forefront for safety, the multifunctionality of the facility and the excellence achieved in terms of sustainability, which anticipates by several years the requests in this area put forward by Dorna and Formula One.
MotoGP is at home at Mugello.
The first edition was hosted in 1976 with the first edition won by Angel Nieto in the 50cc class on Bultaco, Pierpaolo Bianchi in 125cc (Morbidelli), Walter Villa in 250cc (Harley Davidson), Johnny Ceccotto on Yamaha in 350cc and finally the legendary Barry Sheene in the 500cc class on Suzuki.
Various editions followed and it became a regular event since 1991. The feats of Italians have always been in the legend of Motorcycling, from Loris Capirossi, Max Biaggi to Valentino Rossi, Andrea Dovizioso, Danilo Petrucci, Enea Bastianini and Pecco Bagnaia, winner of the last three editions of the Italian Grand Prix. Winner of the Sprint for two consecutive years (2023 and 2024), Pecco had the whole grandstand singing the Mameli Anthem. An incredible show, just like the invasion of the track and the party under the podium to the tunes of internationally renowned DJs.
The European Le Mans Series stops at Mugello this weekend
The ELMS is the best of Endurance in the pure spirit of Le Mans: 4 hours of racing, 4 classes and a grid with over 40 cars. Come to Mugello and meet Robert Kubika, Nicklas Nielsen, Arthur Leclerc and many others and experience the behind the scenes of the race.
Everything is ready now. This weekend the European Le Mans Series, the Endurance competition reserved for LMP2, LMP2 Pro/Am, LMP3 and LMGT3 cars, will debut at the Mugello Circuit.
The format includes four hours of racing with a grid of 42 cars at the start, where the various drivers will battle it out for two hundred and forty minutes, thus exciting all motorsport fans. The rules are clear: each driver must drive at least 40 minutes during the race and the winner will be the one who has covered the greatest distance in the reference category with his car.
Among the most famous names that we will see in September at Mugello, Robert Kubika, former Formula 1 driver and 2023 WEC champion in LMP2, Nicklas Nielsen, winner of the 2024 24 Hours of Le Mans in the Hypercar class on the 499P from Maranello, Paul Di Resta and the reserve driver of Aston Martin Felipe Drugovich stand out. Among the very young, a special mention goes to Arthur Leclerc, brother of Ferrari driver Charles Leclerc and Nelson Piquet Jr.
Ferrari 296, Porsche 911, Aston Martin Vantage, Lamborghini Huracan, Proton, Ligier JS, Duqueine M30, Oreca 07 these are among the racing cars that will speed down the long straight of Mugello. A weekend dedicated to speed, technique and adrenaline that is aimed at all four-wheel enthusiasts.
The Championship
For the past 10 years, the European Le Mans Series has been the race series of choice for top teams and drivers from around the world looking to compete in the world’s most famous race: the 24 Hours of Le Mans.
Featuring six 4-hour races on Europe’s most technical and challenging circuits, the ELMS is the perfect proving ground for any competitor aiming to race in the FIA World Endurance Championship and the pinnacle of the sport: the 24 Hours of Le Mans.
The ELMS features a grid of 43 cars across four classes – LMP2, LMP2 Pro/Am, LMP3 and LMGT3 – with the ultimate prize of an automatic invitation to Le Mans on offer to the top teams in each category – LMP2 champion and LMP2 racer. The LMP2 Pro/Am, LMP3 and LMGT3 champions will receive an automatic invitation to the 24 Hours of Le Mans at the end of the season.
The European Le Mans Series attracts drivers who have competed and won at the pinnacle of motorsport, from Formula 1 to the WEC, as well as young talents and gentlemen drivers.
The Paddock
The spectator will have the opportunity to experience the behind the scenes of the race with a ticket that allows access to the paddock, the Central Grandstand, pit walk, autograph session and starting grid.
Events not to be missed:
Saturday: ELMS qualifying, Ligier European Series races, Michelin Le Mans Cup, Porsche Carrera Cup France and at 19:45 the pit walk.
Sunday: 09:40-10:10 Pit walk and autograph session, at 10:45 starting grid walk, 11:30 spectacular start of the ELMS
Information and program on mugellocircuit.com
Tickets valid for Saturday + Sunday
Two categories: Discovery which allows access to the Paddock, Central Grandstand and Lawn (12 euros full price, 10 reduced) Premium to experience the race as a protagonist in the Starting Grid and Pit walk, as well as Paddock, Central Grandstand and lawn (17 euros full price, 15 reduced).
Public access and ticket offices: Palagio entrance with the possibility of parking inside for free.
Ticket pre-sales on mugellocircuit.com
The countdown continues for the European Le Mans Series event
The countdown continues for the European Le Mans Series event which lands on the Mugello
circuit for the first time. A world-class event that offers the best of world motorsport. After four
rounds, the series lands on the fifteen-turn circuit, embellishing the long curriculum of the Tuscan
track which represents one of the world's excellences. They will be three intense days where GT
cars and Prototypes will battle it out, we have already enjoyed a small taste of it during the
Ultimate Cup Series, where many teams took the opportunity to become familiar with the track,
given the weather conditions of that weekend, they were able to test the settings on both dry and
wet surfaces. Four classes will battle it out, starting with the LMP2 class with drivers at the wheel
of Gibson-powered Oreca 07s. Important names among the drivers, starting with Matteo Cairoli,
Giorgio Roda in LMP2 Pro-Am and the official Ferrari driver Alessio Rovera. In LMP2 we find the
Italian EuroInternational Team, already present at Ultimate.
In the GT3 Class there is AF Corse with the 296 GT3 driven by Samani-Collard-Varrone, Matteo
Cressoni on the Porsche of Team Proton Competition, Iron Lynx with the Lamborghini Huracan
and Andrea Caldarelli, Davide Rigon and Riccardo Pera on the Ferrari of GR Racing and complete
the crew of the Iron Dames with the Bovy the Frey and the Gatting. Of the match the Polish driver
Robert Kubica, protagonist in the WEC and winner in Austin with the Ferrari 499P who dreams of
triumphing at Le Mans, after having come close to the top step in 2021. Present Arrthur Leclerc,
brother of Charles, who participates in the LMP2 class with the colors of Panis Racing, together
with Manuel Maldonado, cousin of former F1 Pastor and Charles Milesi. Not to forget Filipe
Albuquerque, driver from Coimbra and already a protagonist in Italy in the past years in the Italian
GT, even if his CV speaks for itself, 24H Le Mans, IMSA, WEC and much more and world titles in
various categories
UN RITORNO VINCENTE PER LA ULTIMATE CUP SERIE AL MUGELLO
Cinque anni dopo la sua ultima visita, l'Ultimate Cup European Series è tornata sul circuito del Mugello. Sulle colline toscane, il tempo ha aggiunto pepe a gare già molto combattute in tutte le categorie.
Coppa Europa Endurance Prototipi: Graff di nuovo in testa, Virage battuta da RLR M Sport
Un circuito altamente tecnico, un meteo più che capriccioso e più di trenta prototipi in pista: questo è stato il menu della 4 Ore del Mugello. Le NP02 e le LMP3 hanno disputato una gara accorciata di quasi due ore dopo che la bandiera rossa ha interrotto l'evento per motivi di sicurezza.
Dopo una prima parte di 40 minuti e una seconda parte di 1h20, Graff Racing ha ottenuto una doppietta. Sul gradino più alto del podio ha trionfato la vettura N°7 di John Corbett e James Winslow. I due piloti non hanno lasciato la top-3 dal secondo appuntamento dell'anno a Portimão. I leader della classifica generale si sono dimostrati molto solidi e hanno ottenuto un risultato fondamentale in vista del titolo.
Eric Trouillet, Luis Sanjuan e Loris Kyburz hanno ottenuto un ottimo secondo posto. Racing Spirit of Léman si è piazzato terzo grazie a Jacques Wolff e Nicolas Maulini.
MVS2 Racing ha piazzato una vettura nella top-4, la N°28 di Philippe Cimadomo e Tim Mérieux. Karen Gaillard, Iko Segret e Marc Faggionato hanno concluso ancora una volta nel gruppo di testa. La N°71 di ANS Motorsport è ancora alla ricerca del primo podio dell'anno. RLR M Sport ha ottenuto il suo primo successo in LMP3. Il team britannico ha messo fine all'imbattibilità del Team Virage nel 2024. I campioni in carica sono comunque riusciti a piazzare due delle loro auto sul podio. La N°88 di Daniel Macia, Raphael Narac e Jacek Zielonka ha battuto la N°1 di Sacha Lehmann, Axel Gnos e Georgios Kolovos.
Ultimate Formula Cup: Soldavini azzera il suo deficit in campionato
In un solo incontro, Juan Francisco Soldavini ha praticamente azzerato il suo deficit nella classifica generale. Dopo aver chiuso a 37 punti dal leader Enzo Richer (Formula Motorsport), l'argentino è ora a 3,5 punti dal lussemburghese! In ottima forma a Hockenheim, l'argentino è arrivato al Mugello in piena fiducia. Il pilota di Art-Line Virage ha lasciato l'Italia con tre vittorie all'attivo. Il pilota di Formula Motorsport deve riprendersi a Magny-Cours o rischia di essere superato dal secondo classificato.
Nella categoria Gentleman, le gare sono state molto combattute, con tre vincitori diversi: Frédéric Boillot (Race Motorsport), Laurent Wutrich (Lamo Racing) e Aubin Robert-Prince (Lamo Racing). La TS Corse non ha avuto rivali nella classe FR2.0, perché Lopez Nano ha travolto tutti.
Trofeo GT Endurance: Un podio amaro per Vortex
Il team Vortex ha lasciato il Mugello con emozioni contrastanti. Da un lato, la soddisfazione di aver concluso la prima gara dell'anno del Trofeo GT Endurance, per di più sul secondo gradino del podio. Dall'altro, la delusione per essere arrivati così vicini a un grande successo con la versione 2.0.
Al termine delle 4 ore di gara, durante le quali il tempo ha giocato a sfavore, Arnaud e Olivier Gomez erano in testa all'ultimo giro. Il primo ha visto la Mercedes Vinama by GET Speed superarlo nel settore 2. Dopo aver resistito per diversi minuti, ha ceduto a poche curve dalla bandiera a scacchi. Ameerh Naran e Tom Jackson hanno infine conquistato la vittoria. Il Team Visiom (Jean Paul Pagny, Jean Bernard Bouvet, David Hallyday) ha completato il podio.
2B Autosport ha piazzato due vetture nella top-3 della Porsche Cup. La N°7 di Hugo Chevalier, Olivier Favre e Yann Penlou ha vinto, mentre la N°14 della famiglia Vandewoestyne è arrivata terza. Il Net'Cuv Racing (Ulric Amado, Michael Desmaele) ha conquistato il secondo posto alla sua prima apparizione.
La Vortex N°701 (Jimmy Luminier, Christophe Derouineau, Stéphane Gouverneur), la Ginetta GT4 CMR (Hugo Mogica, Laurent Mogica, Thibaut Mogica) e la Chazel Technologie Course Alpine N°19 (Benoit Marion, Julien Bounie e Olivier Martinez) hanno vinto le rispettive classi.
Trofeo GT Sprint: La SR&R brilla sul terreno di casa
Come ogni volta che scende in pista, Francesco Atzori ha vinto. Tuttavia, le due vittorie in casa hanno avuto un sapore speciale per l'italiano, dato che la sua famiglia e i suoi sponsor erano presenti per assistere al suo successo.
Il team SR&R ha vinto un'altra gara grazie a Lourenço Monteiro. Nella UCS3, il team di Manfredi Ravetto ha ottenuto un tempo eccezionale. Il team transalpino ha fatto un grande passo avanti verso i titoli alla fine dell'anno.
Unica vettura a battere una Ferrari nella classifica generale, la Renault RS01 ha fatto una rimonta trionfale grazie a Emmanuel Collard. Eric Debard (Debard Automobiles by Racetivity), due volte, Karl Vandewoestyne (2B Autosport) e Lionel Rigaud (GP Racing Team) hanno condiviso le vittorie nella categoria Porsche Cup.
Alfredo Hernandez (BDR Competition Grupo Prom) ha vinto tre volte nella UCS2, mentre André Zaphiratos (Driv'N) è rimasto imbattuto nella UCS4.
Legends Cars Cup: una feroce battaglia per la vittoria
120 millesimi è stato lo scarto maggiore tra i primi tre piloti in ogni gara. Il round italiano della Legends Cars Cup non ha fatto eccezione alla regola. Florian Baloche e Maxime Lieutenant hanno vinto nella classe Elite Pro, mentre Maxime Sonntag è stato sempre a un soffio dal successo.
Nella categoria Elite, Fabien Lodey e poi Emmanuel Burel hanno battuto il leader del campionato. Quest'ultimo, Pierre-Lauryl Broussaud, ha vinto l'ultima gara del weekend.
Robert Kubika at Mugello with the European Le Mans Series
From the first victory with the Ferrari 499P in Texas on the day of Charles Leclerc's triumph in Monza to the debut at Mugello Circuit in the ELMS, the Endurance championship in pure Le Mans spirit, on 27-29 September.
Robert Kubica is ready for a new challenge. On the weekend of 27-29 September. Robert Kubica will be at the Autodromo Internazionale del Mugello for the debut of the European Le Mans Series on the Tuscan track. A circuit that Robert himself puts on a par with Suzuka e Spa for beauty and driving difficulty, but which will be even more fascinating for him because it represents a great novelty.
Polish by birth and Italian by adoption, his career has been a roller coaster ride. In the streets of Krakow, Robert was in love with the world of motors, which gives as much as it takes away. From successes in karting to the golden yet ruthless world of F1, from the terrible rally accident in 2011 to the extraordinary victory in Austin Texas in the WEC World Endurance Championship last September 1st on Ferrari, Kubica has seen all types of engines.
Congratulations for the extraordinary victory in Texas, which came on the Sunday in which Charles Leclerc dominated in Monza in the Italian GP
“It was a beautiful race and I'm happy for Ferrari. It had never happened before: winning two world championships on the same day."
At the start with AF Corse at the wheel of a Ferrari 499P number 83 Giallo Modena, you did not disappoint expectations
“We needed this result. The season so far had not been easy. We were aware that we had great potential but the results somehow didn't reflect our level."
Did you have the opportunity to follow F1 in Monza on TV?
“I'm an enthusiast, but when I have races I concentrate totally on what I do. Charles is a champion, I'm happy for him. Winning in Monza and Monaco are two highlights of the season, two iconic GPs for which my congratulations and I wish him a Ferrari competitive on all circuits."
From F1 to Endurance. How does the approach to the race change?
“Compared to the past, modern cars do not suffer from breakdowns so it has become a sprint. The WEC format is six hours or more, four for the ELMS (European Le Mans Series). More than the duration, the approach changes. From karts to F1, the driver races for himself, instead in the Endurance you share the cockpit with two other drivers. The driver's DNA certainly doesn't change: you have to extract the most from yourself and
from the package, but the team result matters more than the personal one. Not only that, unlike F1, in the ELMS there are more categories, a grid with over 40 cars and drivers of different calibre. This adds another factor that can affect the race: they are winning drivers, former F1 drivers, he also loves gentlemen drivers”.
What fascinates you about the ELMS Championship?
“I like the format which embodies the essence of motorsport: four hours of racing, a very competitive grid with over 40 cars, high-level drivers and teams on the most beautiful circuits in Europe. After F1 and F2, LMP2 is the fastest category, I think al Mugello we will lap in 1'32".
Is there a point in Mugello that you like best?
“The track is so beautiful that it's difficult to find a spot that isn't, it has a nice flow. However, the Arrabbiate remains two corners mythical. As a category of tracks, I put Mugello together with Suzuka and Spa for beauty and driving difficulty. Maybe because I have it I've only run it once, it fascinates me even more. It will be new. I can't wait".
Finally, what would you like to say to the fans?
“This year I see a lot of people at the ELMS, especially young people and this is very pleasing. I hope to see many people at Mugello, also because the ticket is very accessible and allows you to see the cars and drivers up close: the paddock, the pit walk, the grid deployment. It's a rare thing in Motorsport, so I invite everyone to spend a weekend among the green hills of Mugello at the gates of Florence and cheering on my car, number 14".