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MUGELLO CIRCUIT DIRECTOR PAOLO POLI AWARDED THE FIORINO D’ORO
“A recognition of the individuals whose excellence leaves a lasting mark on the city of Florence and its community.”
This is the prestigious motivation behind the award that will see Paolo Poli, CEO and Director of the Mugello Circuit, among the recipients of the Fiorino d’Oro — the highest honour bestowed by the City of Florence — on 24 June at 3pm in the Salone dei Cinquecento at Palazzo Vecchio.
Poli’s career has always been deeply rooted in the local area and closely tied to the Ferrari brand, culminating over the years in the continued success of the Italian MotoGP Grand Prix held at the iconic Tuscan circuit.
“Representing the land of Florence on the world stage is a true privilege; this award is not solely for me, but ideally embraces the entire Mugello Circuit team — for their quality, talent, and passion shown in every single event throughout the year,” commented Poli.
“These achievements have been made possible thanks to the fundamental and unwavering support of Ferrari Automobili, which has always believed in this venue and in its bond with the city of Florence.”
The Mayor of Florence, Sara Funaro, highlighted the significance of the award:
“The Fiorini celebrate values such as dedication to work, creativity, and perseverance,” she explained.
“It is a great satisfaction to honour entrepreneurs like Paolo Poli, who has made the circuit a driving force for development throughout the region.”
IL DIETRO LE QUINTE DEL GRAN PREMIO D'ITALIA AL MUGELLO
Il tempo delle risposte sta per arrivare dal Circuito del Mugello, il sabato di gara con qualifiche e sprint race entra nel vivo già dal mattino presto. Come da prassi giornaliera il primo appuntamento è la track inspection dalle 8, dove ci si assicura che il tracciato sia tirato a lucido in ogni cm e lo staff dedicato viene radunato per ripassare il piano di lavoro tra commissari gara, vigili del fuoco e personale medico prima di prendere posizione.
Poi palla alla Race Control. Tutto quello che succede nel circuito passa da qui. Una delle stanze più importanti dell’Autodromo è la prima sala ad accendersi e l’ultima a spegnere le luci solo quando la tappa del motomondiale è conclusa. Sotto lo sguardo di Antonio Canu, direttore di gara del tracciato dal 1996 ed in cabina di comando accanto al direttore di gara internazionale Gianluca Rossi, si accendono 40 telecamere che permettono di monitorare ogni angolo del circuito e di intervenire in qualunque circostanza.
Sul campo infatti si snoda un affiatato e rodato team di 320 commissari distribuiti lungo la pista, 50 solo per il traffico della corsia box e 120 interamente dedicati al servizio medico, 60 per l’antincendio. Nella race control prendono posto anche la commissione gara della Motogp e l’equipe medica di soccorso pronta ad intervenire all’istante con le prime indicazioni che arrivano dalla stessa cabina di regia su dove e come muoversi.
“Il nostro circuito ed il nostro modo di lavorare è apprezzato dai piloti, questo ci rende orgogliosi“ racconta lo stesso Canu che negli ultimi anni ha visto tornare la partecipazione e la passione dei tifosi come non accadeva dai tempi di Valentino Rossi: “Siamo l’unico circuito che permette alla gente di restare anche la notte, un impegno unico che rende il GP al Mugello una gara diversa da tutte le altre” sorride Canu. Anche quest’anno controllerà dall’alto la pacifica invasione di pista dopo la bandiera a scacchi. Sarà l’ultima cartolina in arrivo dalle colline toscane, lo sfondo rosso Ducati o i fumogeni tricolori sono affidati al talento dei piloti di casa nostra.
PUBBLICO, OSPITI E FUTURO: PAOLO POLI CI RACCONTA IL GRAN PREMIO D'ITALIA AL MUGELLO
Sono iniziate questa mattina le attività in pista all'Autodromo del Mugello con le prime libere che hanno alzato il sipario per il nono appuntamento del motomondiale.
E mentre i motori hanno cominciato a ruggire sul saliscendi toscano, il direttore Paolo Poli ha fatto un punto su quanti spettatori si aspetta per il weekend di gara mettendo anche in evidenza come voglia estendere il contratto con Dorna per portare ancora per tanti anni il Gran Premio d'Italia sul circuito di proprietà Ferrari.
Che gran premio dobbiamo aspettarci? Come sono andate le prevendite?
“Le prevendite sono andate decisamente bene fino all’inizio di maggio, con incrementi percentuali spaventosi che ci hanno fatto anche allarmare perché comunque c’è una capacità massima della struttura. Poi questa forza di acquisto si è un po’ affievolita. Forse complice il fatto che Bagnaia sta subendo un po’ questa fase del campionato. Ad oggi siamo a più del 10% rispetto all’anno scorso. Questo vuol dire che ci aspettiamo un numero complessivo di spettatori che si possa aggirare sui 160.000/170.000. Anche perché c’è stato un grande picco di acquisti sul venerdì e sul sabato. Siamo tornati a quell’evento pre-covid del “Al Mugello non si dorme“ dove non si viene soltanto la domenica per la gara lunga“.
Ogni anno investite in sicurezza. Su cosa si è agito per migliorare quest’aspetto?
“Siamo molto attenti a tutto quello che è all’interno delle nostre capacità gestionali. Non lesiniamo in investimenti. Non lo facciamo da 35 anni. Ogni anno trovate un autodromo più accogliente, più sicuro. I piloti in pista sono la nostra priorità. Mediamente, ogni anno, investiamo 2 milioni per migliorare qualitativamente le infrastrutture della pista, le vie di fuga, i servizi per il pubblico. E’ una continua rincorsa verso un traguardo che si sposta sempre più avanti perché la sicurezza assoluta in pista non la potremo mai avere“.
Si avvicina il 2026 che è la data di scadenza di contratto con Dorna. State parlando? Ci sono novità?
“Certamente stiamo parlando. Grandi novità, al momento, non ce ne sono. Ovviamente la nostra volontà è, se ci saranno le condizioni economiche, di procedere con questa collaborazione“.
Quali ospiti ci dobbiamo aspettare per sabato e domenica?
“Dal punto di vista sportivo ci penseranno i piloti e le squadre. Stiamo organizzando per rendere più avvincente il tutto, per dare un contorno più glamour. Quindi Gattuso, Keanu Reeves, Cannavaro. Poi eravamo, già da prima del successo di Sanremo, in contatto con Lucio Corsi che è un appassionato vero. Sarà presente anche lui, così come Cremonini“.
GARE E NON SOLO: TUTTO QUELLO CHE C'E' DA SAPERE PER IL GRAN PREMIO D'ITALIA AL MUGELLO
La Motogp sbarca in Italia e si prende la scena al circuito del Mugello da oggi ufficialmente protagonista della nona tappa del Motomondiale. Bagnaia si aggrappa ad una pista che lo ha visto trionfare negli ultimi tre anni e alla marea di tifosi arrivati per lui nella rincorsa al primato del ducatista Marc Marquez. Ci sarà da fare i conti con le possibili intromissioni di Alex Marquez o di Franco Morbidelli pronto a far gioire tutto il team VR46. Scendendo di cilindrata, programma entusiasmante dalla Moto 2 alla MotoE, fino alla Moto3 con Guido Pini in cerca del primo podio stagionale nel circuito di casa.
Il programma
Si parte venerdì 20 giugno alle 10:45 con la prima sessione di libere della classe regina, preceduta dalle FP1 di MotoE, Moto3 e Moto2. Nel pomeriggio i piloti della top-class torneranno in pista alle 15:00 per le FP2. Sabato 21 il primo appuntamento per i piloti della MotoGp è fissato alle 10:10 quando andrà in scena la mezz’ora di prove libere che precede le qualifiche per la griglia di partenza della Sprint Race delle 15:00. Stessa giornata in cui andranno in scena le FP3, le qualifiche di Moto3 e Moto2, nonché le due gare della MotoE e gara1 della Red Bull Rookies Cup.
L'atto conclusivo del weekend rimane domenica 22 giugno, con la gara tradizionale da 23 giri. Warm-up già dalle 9:40, preceduto da gara 2, alle 8:45, della Red Bull Rookies Cup, mentre la partenza della gara della classe regina del Gran Premio d'Italia è fissata alle ore 14:00. Alle 11:00 invece il via della gara Moto3 e alle 12:15 la partenza della corsa Moto2.
La gara e non solo
Evento trasmesso in tutto il mondo, con oltre 250 giornalisti accreditati, gli appassionati troveranno un'area interamente a loro dedicata, il Motogp Village e tutti gli shop ufficiali dei piloti in gara.
Pierdavide Carone, cantautore romano, lanciato dal talent Amici nel 2010 e fresco vincitore del programma di Rai 1 'Ora o Mai più', farà emozionare il pubblico del Mugello cantando l’inno d’Italia in coda ad una serie di eventi ed iniziative che animeranno il paddock lungo tutto il week end. Sabato sera si balla con il dj set di Marco Macho Melandri, domenica tutti in pista dopo la bandiera a scacchi. Tifosi protagonisti infatti anche sulle colline intorno al circuito. I 100 ettari di parco con aree attrezzate per campeggio e BBQ saranno infatti il luogo perfetto per musica e grigliate.
Come arrivare
I cancelli si sono aperti oggi pomeriggio per camper e campeggiatori della prima ora. Il circuito è sempre raggiungibile grazie alle navette, che dalle stazioni ferroviarie di Borgo San Lorenzo e San Piero, partiranno in direzione Autodromo del Mugello. Per l’occasione saranno allestite sette corse straordinarie e posti extra sui treni ordinari
Sabato 21 giugno in occasione della “Sprint Race“ sarà effettuato un treno straordinario con partenza da Borgo San Lorenzo alle 18.04 diretto a Firenze SMN.
Nel dettaglio gli orari dei treni ordinari e straordinari per domenica 22 giugno:
le partenze del mattino
da Firenze SMN verso Borgo San Lorenzo 7.29, 7.55, 8.20, 8.40, 8.55, 9.32, 9.52, 11.40
le partenze del pomeriggio
da Borgo San Lorenzo verso Firenze SMN 16.41, 17.08, 17.28, 17.46, 18.04, 18.28, 18.48, 19.28, 19.47, 20.28, 20.50, 21.28
Per chi arriva in auto dall’autostrada A1 (Bologna-Firenze) l’uscita da prendere sarà Barberino di Mugello. Da lì in avanti percorso tracciato tramite cartelli “Autodromo Internazionale del Mugello“. Opzione possibile per chi arriverà da Bologna, uscire al casello Pian del Voglio: così sarà possibile raggiungere il circuito passando per Bruscoli, Passo della Futa, Panna, Galliano, Scarperia.
L’aeroporto più vicino è quello di Firenze-Amerigo Vespucci, situato ad appena 30 km dal Mugello Circuit. A circa 100 km di distanza invece si trovano gli aeroporti di Forlì e Bologna.
GP D'ITALIA CI SIAMO: PILOTI PITTORI PER UN GIORNO
Finalmente ci siamo. Dopo Inghilterra e Spagna, la MotoGp sbarca in Italia all'Autodromo del Mugello. Un circuito tra i più apprezzati dai piloti dove in pista si sono sempre consumate autentiche battaglie. E sicuramente anche quest'anno non sarà da meno. Occasione d'oro per Bagnaia, vincitore delle ultime tre edizioni, per rilanciare le sue speranze mondiali.
Sul circuito di proprietà Ferrari, oggi, sono iniziate le attività sul saliscendi toscano. Nel giovedì in cui ancora i motori tacciono, i protagonisti delle due ruote sono stati sul rettilineo, in veste di pittori. L'arte quindi incontra la velocità nella culla del Rinascimento.
Enea Bastianini, l'idolo locale Guido Pini, Tony Arbolino e Luca Lunetta, per un giorno, hanno preso in mano il pennello e cercato di riprodurre, anche secondo la loro immaginazione, due simboli di Firenze come il campanile di Giotto e la cupola di Brunelleschi.
“L'emozione è tanta. Cerchiamo di trasformarla in carica positiva in pista“, racconta Guido Pini, pilota della Liqui Moly Dynavolt Intact Gp, alla prima esperienza con la Moto 3 sul circuito di casa. “Non vedo l'ora di affrontare la Casanova Savelli e le due Arrabbiate, le curve più belle del Motomondiale“.
Italian Grand Prix at Mugello – June 20–22: A Weekend to Experience All in One Breath
The colors may change, but the spectacle remains one of a kind. Welcome to the Italian Grand Prix, set against the dramatic ups and downs of Mugello. Where once the yellow of the “Doctor” Valentino Rossi reigned supreme, now the fiery red flags of reigning world champion Ducati wave proudly.
The Mugello International Circuit is synonymous with MotoGP, a permanent fixture on the Italian Grand Prix calendar since 1994, though it first hosted a race in 1976, when the legendary Barry Sheene claimed victory on his Suzuki 500cc.
The circuit has long been the scene of epic battles, with Italian riders taking center stage over the years: from Loris Capirossi and Max Biaggi to Valentino Rossi, Andrea Dovizioso, Danilo Petrucci, Enea Bastianini, and Pecco Bagnaia—winner of the last three Italian Grands Prix. Pecco also claimed back-to-back Sprint wins in 2023 and 2024, prompting the central grandstand to erupt in celebration to the sound of the Italian national anthem.
The thrills continue with the now-traditional track invasion and podium party, soundtracked by internationally renowned DJs.
The Rivalry – Ducati's great internal duel is set to resume in the Tuscan hills, as Italian riders aim for redemption: Pecco Bagnaia, Franco Morbidelli, Fabio Di Giannantonio, and Marco Bezzecchi on the Aprilia.
In Moto3, all eyes are on Guido Pini—the local rider from Scarperia—making his home Grand Prix debut as an official team member.
Five Races On the Program: MotoGP, Moto2, Moto3, plus the young talents of the Red Bull Rookies Cup with two races, and the Sprint race scheduled for Saturday at 3:00 PM.
Three Days of Fun, Friday to Sunday:
The stars of the MotoGP weekend at Mugello won’t only be on the track. Fans gather each year for a true "Woodstock of motorsport," with concerts and DJ sets at the Correntaio stage, and the chance to camp inside the Autodrome from Thursday to Monday in designated BBQ and camping areas.
Fan Events:
It all starts on Thursday with press day and a charity pit lane walk.
Don’t miss the Meet & Greet with the riders on the Correntaio Stage, Saturday from 5:00 PM to 6:30 PM.
Next to the central grandstand, Hero Walks are held Saturday and Sunday mornings—featuring DJ sets, autograph sessions, and selfie time with the riders.
Moto3 and Moto2 Hero Walk: Saturday, 11:45 AM to 12:15 PM
MotoGP Hero Walk: Sunday, 10:20 AM to 10:40 AM
Also returning: the spectacular Riders Parade on track.
Sunday Celebration:
The climax of the weekend is the MotoGP starting grid, marked by the solemn playing of the Italian national anthem and a thrilling air show by the Italian Air Force.
But the party doesn’t stop with the checkered flag—DJ sets light up the MotoGP podium, followed by the traditional track invasion. A not-to-be-missed event where, hopefully once again, the Italian anthem will be the soundtrack to victory.
How to Get There:
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By Car: Parking is available at the Luco and Palagio entrances.
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By Train: Free shuttle buses will run from San Piero a Sieve and Scarperia, synchronized with special train arrivals.
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By Motorcycle: Free access to the circuit grounds.
Ticket Sales:
Tickets are available in advance at mugellocircuit.com and can also be purchased at the Luco and Palagio gate box offices during the event.
PIRRO RETURNS TO WIN IN SUPERBIKE
Michele Pirro back to winning ways on Ducati in the CIV Superbike class at Mugello on Sunday
Everything was decided on the final lap, with the Barni 51 Racing Lab Ducati rider pulling off a brilliant overtake on his rival at the Biondetti corners, a move that allowed him to beat Delbianco for the first time this season. This marked Pirro’s first victory of the year, while Delbianco finished second but remains the championship leader. Third place, about five seconds behind the front two, went to Gabriele Giannini (Scuderia Improve - Firenze Motor Honda).
Supersport 600 NG – Luca Ottaviani dominates with a stunning double victory
Riding for MV Agusta Extreme, Ottaviani confirmed his top form with a splendid double win. The victory came in a photo finish, with just 74 thousandths of a second over Tuscan rider Lorenzo Dalla Porta (SGM Tecnic Racing Ducati), who made a strong return to the front at his home circuit, claiming his first podium of the season. Third place went to Stefano Valtulini (Promodriver Yamaha), his second podium of 2025.
Premoto3 – Thrilling seven-way sprint in CIV’s entry class
All eyes were on the finish in Premoto3, with a seven-rider dash to the line. Pata Talento Azzurro rider Luca Rizzi (We Race Pos Corse) emerged victorious, returning to the top step of the podium after his first class win the day before — an impressive feat in his debut Premoto3 season.
Behind him, second place went to Martin Galiuto (Angeluss), with David Peris Bou (Altogo Racing Team) completing the podium. Following closely were: Kevin Cancellieri (Leopard Academy By RocN
Dea), Lorenzo Pritelli (Buccimoto Factory), Elisabetta Monti (Buccimoto Factory), and Alessandro Aguilar Carballo (Leopard Academy By RocN
Dea).
The Red Bull Fastest Lap was set by Enrico Dal Bosco (SM Corse - Gea Motorsport) with a time of 2'03.434.
The Premoto3 Superpole Race delivered high drama, ending in a sprint to the line. Alessandro Aguilar Carballo clinched his first win of the season with a final burst, ahead of Lorenzo Pritelli (Buccimoto Factory) and Kevin Cancellieri (Leopard Academy By RocN
Dea), who completed the podium just ahead of Martin Galiuto (Angeluss Team) and Luca Rizzi (We Race Pos Corse).
In the overall standings, Pritelli leads with 101 points, followed by Galiuto with 82 and Rizzi with 76.
Moto3 – Benat Fernandez wins by just 0.016 seconds
An incredible final burst earned Benat Fernandez (2WheelsPoliTO team) the win by only 16 thousandths of a second over Marcos Ruda (Lucky Racing). Fernandez, substituting for Vicente Perez Selfa, has now won in every championship he has raced in during 2025: Rookies Cup, World SSP300, and Dunlop CIV.
Elia Bartolini (Smash 91 CR&S) finished third, very close to the top two, and now leads the championship standings. Fourth place, about five seconds behind, went to Valentino Sponga (We Race Pos Corse BeOn).
Sportbike – Bruno Ieraci returns to victory
Starting from pole, CM Racing Team Triumph rider Bruno Ieraci dominated solo, finishing over three seconds ahead of his closest rivals.
Behind him, it was a fierce battle for the remaining top spots, eventually won by Mattia Sorrenti (Maurer Racing Team Aprilia), with Paolo Grassia (Aprilia) taking third and Alfonso Coppola (Team MMP Racing Aprilia) finishing just behind them.
In the overall standings, Sorrenti leads with 77 points, followed by Ieraci with 70 and Grassia with 58.
Minimoto School – A safe start for young riders
During the CIV round at Mugello, children aged 6 to 14 had their first safe riding experience on Minimoto bikes thanks to the Minimoto School.
The sessions were held on Saturday, May 31 (2:30 PM – 6:30 PM) and Sunday, June 1 (9:30 AM – 12:30 PM and 2:30 PM – 5:30 PM) at the Mugello Circuit. FMI technicians ensured safety, while the bikes, helmets, and protective gear were provided by the Italian Motorcycling Federation (Federmoto).
CIV: DELBIANCO WINS AGAIN IN SUPERBIKE, SPONGA TAKES MOTO3. SPECIAL GUEST: GUIDO PINI
A beautiful and warm day of racing with plenty of spectators and special guests, including Moto3 rider Guido Pini. Here's how the races went:
Superbike - Production Bike:
Everything came down to the final lap. And the final centimeter of track. It was a heart-stopping finish in Superbike, where Alessandro Delbianco (Yamaha DMR Racing) and Michele Pirro (Barni 51 Racing Lab Ducati) rode the entire race in first and second positions respectively, extremely close to each other. In the final lap, the battle heated up as the reigning champion attempted to overtake his rival, who responded blow for blow. A thrilling photo finish saw Delbianco triumph by just 0.005 seconds (click here for the video). This marks the third consecutive win for DB52, who also secured pole position. Michele Pirro finished second. Completing the podium, 8 seconds behind, was Gabriele Giannini on the Honda of Scuderia Improve - Firenze Motor. In the overall standings, Delbianco leads with 75 points, followed by Michele Pirro with 48 and Luca Vitali (Ducati Broncos, 6th in the race) with 43 points.
In Production Bike, Riccardo Russo claimed his first win of the season. The Pistard Racing Team BMW rider excelled on the ups and downs of the Tuscan circuit. Behind him, Davide Stirpe (Garage 51 Racing Team By Dto Ducati) finished second, with Simone Saltarelli (REVO - M2 Aprilia) in third. In the overall standings, Stirpe leads with 70 points, followed by Russo with 61 and Saltarelli with 52.
Supersport 600 NG:
The MV Agusta Extreme rider won again. Starting from pole, Ottaviani secured his third win of the season, confirming once again that he's the benchmark in the category. Behind him, just two-tenths back, was Andrea Mantovani, earning his first podium of the season for Ducati Scuderia D'Ettorre. In third was Spain’s Xavier Artigas (Blackflag Motor Sport Kawasaki), finishing 0.9 seconds behind Ottaviani. In the standings, Ottaviani leads with a perfect score, while Mantovani and Artigas are tied with 49 points.
Premoto3:
Endless excitement in the entry-level class of the Dunlop CIV, with seven riders crossing the finish line within less than a second. Victory went to Luca Rizzi (We Race Pos Corse), who made the final move at the right moment. It was the first win in the category for the Pata Talento Azzurro FMI rider, making his debut in Premoto3. Behind him was another Talento Azzurro, Lorenzo Pritelli (Buccimoto Factory), in second, while Luana Giuliani (Angeluss Team) took third—her second podium of the season. The top three were all part of the Pata Talenti Azzurri program. Kevin Cancellieri (Leopard Academy By Roc'N'Dea) set the Red Bull Fastest Lap with a time of 2'03.301. In the overall standings, Pritelli leads with 70 points, followed by Giuliani with 50 and Martin Galiuto (Angeluss Team, 4th in the race) with 49.
Moto3:
Victory went to Valentino Sponga. The We Race Pos Corse BeOn rider secured not only his first podium but also his first win in the category. Behind him in second was Benat Fernandez (GP Project 2WP Factory Racing 2WheelsPoliTO), participating in the Dunlop CIV in place of Vicente Perez Selfa and already a winner this year in the Red Bull Rookies Cup and World Supersport 300. Elia Bartolini took third place on the CR&S Smash 91. The category's poleman, Marcos Ruda (Lucky Racing Team), was forced to retire due to a technical issue. The race was red-flagged with two laps to go following a crash involving Jean Kento Turner (We Race Pos Corse BeOn). In the overall standings, Elia Bartolini leads with 68 points, followed by Ruda with 54 and Sponga with 53.
Sportbike:
Victory went to Paolo Grassia. The Aprilia rider claimed his first win in the category in Race 1 of the Pata round at Mugello. Behind him, Gabriele Mastroluca (2R Racing Triumph) finished second, with Mattia Sorrenti (Maurer Racing Team Aprilia) rounding out the podium. Initially, Bruno Ieraci (Triumph CM Racing Team) and Alfonso Coppola (Team MMP Racing Aprilia) crossed the line in 1st and 3rd respectively, but both were disqualified for technical irregularities. In the standings, Sorrenti leads with 57 points, followed by Ieraci with 45 and Grassia with 42.
Minimoto School:
As part of the Pata Round, kids aged 6 to 14 had the chance to take a first lap on a Minimoto in complete safety with the Minimoto School. The event took place today, Saturday, May 31 (2:30 PM–6:30 PM), and continues tomorrow, Sunday, June 1 (9:30 AM–12:30 PM and 2:30 PM–5:30 PM) at the Mugello circuit. FMI technicians are on site to ensure safety. Bikes, helmets, and protective gear are provided by the Italian Motorcycle Federation (Federmoto).
Today, the action continues with a full program of races.